heja ridsporten, du är unik och speciell

Jag är trött på att ridsporten blir så nedvärderad, bortglömd och framförallt nedtryckt. Det är ingen nyhet att media inte tar särskilt stort parti för ridsporten utan satsar mer sin energi på andra sporter. Ridsport är trots allt en väldigt stor sport i Sverige, en av de största. Men det jag även reagerar över är att samhället lägger en negativ ton över ridsporten, oftast utan kunskap och förmåga att döma. Om jag ska prata efter mina erfarenheter så har hästmänniskor en stor passion för sin sport och för många blir sporten deras livsstil. Vilket även förekommer i andra sporter, det är så våra superstjärnor blir till. Alltså vet alla som utövar en sport vad den passionen innebär. Men trots det så tror jag att många med handen på hjärtat måste hålla med om att hästmänniskor inte blir accepterade som sportsman/kvinna på samma sätt som en fotbollsspelare eller simmare som exempel. Trots att det viktigaste av allt, passionen är densamma för både ryttaren och fotbollsspelaren. Att ridsport inte vore en sport är vad ryttare troligtvis får höra ett antal gånger och den åsikten kommer oftast inte ur en hästmänniskas mun. Utan med stor sannolikhet oftast från en människa som knappt sett en häst i verkliga livet, lite överdrivet sagt. Att hästar är hamburgare och att ridsport endast är för töntar är andra uttryck som man trodde man endast skulle få höra när man gick förbi förskoleklassen. Men när man hör vuxna människor uttala sig på liknande sätt blir jag rent ut sagt förbannad. Jag säger inte att det bara förekommer i ridsporten, utan att det överhuvudtaget förekommer är patetiskt. Att man ska få utstå påhopp och kränkningar för att man utövar en sport och har en passion. Jag är stolt över ridsporten och vet att många fina människor fostrats i stallet tillsammans med hästarna. Jag vet att hästarna gör en stor skillnad i mångas vardag. Då de aldrig dömer dig för hur du ser ut eller hur dyra saker du har. Ridsporten låter alla vara med, både äldre, yngre, funktionshindrade, killar och tjejer. Ridsporten är en utav de få sporten som alla är välkommen till och kan därför förändra och rädda människors liv hos både psykiskt och fysiskt sjuka människor. Om jag ska säga min åsikt så är ridsporten unik och speciell och något som borde hyllas och inte tryckas ned.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0